Αγώνες  Γλώσσας και Ορθογραφίας

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Αγωνιζόμαστε με τη γλώσσα, αγωνιζόμαστε για τη γλώσσα

Οι Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας είναι μια πολιτιστική δράση που στοχεύει   στη μελέτη της ελληνικής γλώσσας, στον εμπλουτισμό  του λεξιλογίου  και στη βελτίωση του προφορικού και του γραπτού λόγου των μαθητών. Είναι ένας πρωτοποριακός διαγωνισμός που εισήγαγε για πρώτη φορά στα εκπαιδευτικά δρώμενα της Πιερίας η φιλόλογος κ. Ευαγγελία Κανάλη κατά το σχολικό έτος 2010-2011  και από τότε διοργανώνεται κάθε χρόνο ώστε να γίνει πλέον θεσμός για τα σχολεία της Β/θμιας Εκπαίδευσης Πιερίας.

Το σχολικό έτος 2010-2011  στους 1ουςΑγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας συμμετείχαν μαθητές από  οκτώ γυμνάσια του νομού μας, το 2011-2012  συμμετείχαν μαθητές από  δέκα γυμνάσια, το 2012-2013  πήραν μέρος δεκατρία γυμνάσια, το 2013-2014 συμμετείχαν  μαθητές από δεκαέξι γυμνάσια και το 2014-2015 2014 συμμετείχαν  μαθητές από δεκαέξι γυμνάσια της Πιερίας.  Τη διοργάνωσή τους αναλαμβάνει κάθε χρόνο το σχολείο που ήταν ο νικητής του προηγούμενου διαγωνισμού. Έτσι τη διοργάνωση των 1ων   και 2ωνΑγώνων  Γλώσσας και Ορθογραφίας  ανάλαβε το Γυμνάσιο Κάτω Μηλιάς, το 3ων Αγώνων ανέλαβε το Γυμνάσιο  Περίστασης , τους 4ους Αγώνες ανέλαβε  το 6ο Γυμνάσιο Κατερίνης και τους 5ους  Αγώνες το 4ο Γυμνάσιο Κατερίνης. 

Στους Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας που διεξάγονται υπό την αιγίδα της Δ/νσης Β/θμιας Εκπαίδευσης  Πιερίας και του Γραφείου των Σχολικών Συμβούλων των Φιλολόγων οι μαθητές διαγωνίζονται κατά ομάδες σε δυο φάσεις, τους ενδοσχολικούς και τους τελικούς Αγώνες.Στους ενδοσχολικούς οι ομάδες του κάθε σχολείου διαγωνίζονται μεταξύ τους για να αναδειχτεί η νικήτρια ομάδα του σχολείου, ενώ στους τελικούς  διαγωνίζονται μεταξύ τους οι ομάδες που εκπροσωπούν το κάθε σχολείο για να αναδειχτεί η νικήτρια ομάδα των Αγώνων Γλώσσας και Ορθογραφίας. Κατά τον αγώνα  η κάθε ομάδα θα πρέπει: να δώσει την ορθογραφία λέξεων, να αναλύσει ετυμολογικά λέξεις, να βρει συνώνυμα ή αντώνυμα λέξεων, να τις  εντάξει σε  κείμενο με συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιοκαι να απαντήσει σε άλλες γλωσσικές ασκήσεις.

5οι Αγώνες  Γλώσσας και Ορθογραφίας

C:\Users\Konstantinos\Desktop\5οι Αγωνες Γλωσσας\5οι Αγώνες Ορθογραφίας.jpgΤη διοργάνωση των 5ων Αγώνων  Γλώσσας και Ορθογραφίας  ανέλαβε φέτος το 4ο  Γυμνάσιο Κατερίνης, γιατί ήταν ο νικητής  των 4ων Αγώνων Γλώσσας και Ορθογραφίας. 

Στους 5ους Αγώνες συμμετείχαν τα παρακάτω σχολεία: 1ο  Γυμνάσιο Κατερίνης, 2ο  Γυμνάσιο Κατερίνης, 3ο  Γυμνάσιο Κατερίνης,  4ο  Γυμνάσιο Κατερίνης, 5ο  Γυμνάσιο Κατερίνης, 6ο  Γυμνάσιο Κατερίνης. 7ο  Γυμνάσιο Κατερίνης,       Γυμνάσιο  Αιγινίου,   Γυμνάσιο  Αλωνίων, Γυμνάσιο  Κάτω Μηλιάς, Γυμνάσιο  Κονταριώτισσας, Γυμνάσιο  Κορινού, Γυμνάσιο Λιτοχώρου,  Γυμνάσιο Περίστασης,  Γυμνάσιο Ρητίνης, Ιδιωτικό Γυμνάσιο «Πλάτων».

            Η Επιστημονική Επιτροπή των 5ων Αγώνων αποτελούνταν από τους Σχολικούς Συμβούλους των Φιλολόγων  κ. Ευσεβία Χασάπη και κ. Αλέξανδρο Νικολαϊδη. Η  Οργανωτική Επιτροπή των 5ων Αγώνων αποτελούνταν  από: τον  Δ/ντη  Β/θμιας Εκπαίδευσης Πιερίας κ. Ιωάννη Καζταρίδη, τους Σχολικούς Συμβούλους των Φιλολόγων  κ. Ευσεβία Χασάπη και κ. Αλέξανδρο Νικολαϊδη, τη Δ/ντρια του 4ου Γυμνασίου  Κατερίνης  κ. Αικατερίνη Πιτσάβα-Διαμαντίδου, τη φιλόλογο του 4ου Γυμνασίου  Κατερίνης  που εισήγαγε το θεσμό των Αγώνων  και συμμετέχει ενεργά κάθε χρόνο σε όλες τις διαδικασίες  κ. Ευαγγελία  Κανάλη και τις φιλολόγους του 4ου Γυμνασίου Κατερίνης κ. Μαριάνθη Αναστασιάδου, κ. Αργυρώ Κουβά και κ. Σοφία Χατζηγεωργίου.  Την αφίσα των Αγώνων επιμελήθηκε η καθηγήτρια των καλλιτεχνικών κ.Δέσποινα Ράλλη.

Οι 5οι Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας πραγματοποιήθηκαν σε δύο φάσεις, τον ενδοσχολικό και το διασχολικό διαγωνισμό. Ο ενδοσχολικός διαγωνισμός πραγματοποιήθηκε  την Τρίτη 10 Μαρτίου 2015  σε όλα τα σχολεία  που συμμετείχαν  στους Αγώνες. Στο σχολείο μας στους ενδοσχολικούς  Αγώνες  πήραν μέρος 20 μαθητές  που επιλέχτηκαν από τους υπόλοιπους  μαθητές της Γ΄ τάξης  με ένα προκαταρκτικό κριτήριο αξιολόγησης. Οι 20 αυτοί μαθητές διαγωνίστηκαν μεταξύ τους χωρισμένοι σε 4 ομάδες των 5 ατόμων. Νικήτρια ομάδα του 4ου Γυμνασίου Κατερίνης  στους ενδοσχολικούς  Αγώνες  αναδείχτηκε η ομάδα που αποτελούνταν από τους μαθητές: Θεόδωρος Παπαφωτίου, ΤσιάμηςΣπύρος, ΧρυσοπούλουΙερακίνα , ΤσομπανοπούλουΓλικερία και ΖιώγαςΑθανάσιος.Οι μαθητές αυτής της ομάδας θα βραβευτούν  σε ειδική εκδήλωση του σχολείου.

Οι 20 αυτοί μαθητές διαγωνίστηκαν και ατομικά για να αναδειχτεί η ομάδα που εκπροσώπησε το σχολείο μας στους τελικούς Αγώνες, όπου συμμετείχαν  μαθητές από 16 Γυμνάσια της Πιερίας και  διοργανώθηκαν στις 2 Απριλίου 2014  από το 4ο Γυμνάσιο Κατερίνης. Η ομάδα αυτή αποτελούνταν  από τους μαθητές της Γ΄ τάξης: Θεοδώρα Μόσχη, Μαριλένα Μπάσδρα, Αλεξάνδρα Μπεϊνά, Θεόδωρος Παπαφωτίου και Ιερακίνα Χρυσοπούλου και διαγωνίστηκε με τις ομάδες των άλλων 15 σχολείων που συμμετείχαν στους  τελικούς αγώνες. Νικήτρια ομάδα στο φετινό διαγωνισμό ανακηρύχτηκε το  Γυμνάσιο Κορινού που θα αναλάβει του χρόνου τη διοργάνωση των 6ων  Αγώνων Γλώσσας και Ορθογραφίας.

C:\Users\Konstantinos\Desktop\φωτο εφημ2\2015-04-02 Αγώνες ορθογραφίας\DSCN7539.JPG

Οι μαθητές που εκπροσώπησαν  το 4ο Γυμνάσιο  Κατερίνης   στους 5ους Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας

Κατά την εκδήλωση των τελικών Αγώνων στο πολιτιστικό Κέντρο «Εκάβη»  οι μαθητές και οι εκπαιδευτικοί που συμμετείχαν στους Αγώνες είχαν την ευκαιρία να παρακολουθήσουν την ομιλία του Μανόλη Λανάρη, Σχολικού Συμβούλου  Φιλολόγων, με θέμα: «Ο δάσκαλος της καρδιάς και η γλώσσα του ή Παιδεία με λόγο, πάθος και ήθος».                                                                                                                                                             

Μετονομασία των Αγώνων Γλώσσας και Ορθογραφίας

Κατά τη διεξαγωγή των 5ων Αγώνων Γλώσσας και Ορθογραφίας που πραγματοποιήθηκαν στο πολιτιστικό Κέντρο του Δήμου Κατερίνης «Εκάβη» έγινε και η μετονομασία των Αγώνων  σε «Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας - Χρίστος Τσολάκης», μετά από  πρωτοβουλία της φιλολόγου κ. Ευαγγελίας Κανάλη, η οποία  είχε καταθέσει  πρόταση  στο Δ/ντη Δ/νσης Β/θμιας Εκπαίδευσης Πιερίας κ. Καζταρίδη και στους Σχολικούς  Συμβούλους  Φιλολόγων  κ. Ε. Χασάπη και κ. Α. Νικολαΐδη  να  αφιερωθούν οι Αγώνες στη μνήμη του Χρίστου Τσολάκη, Ομότιμου Καθηγητή της Εφαρμοσμένης Γλωσσολογίας  του ΑΠΘ και να μετονομαστούν σε «Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας - Χρίστος Τσολάκης». Και αυτό γιατί, όπως η ίδια τόνισε στη εισήγησή της, τους Αγώνες σφράγισε με τις ιδέες και την παρουσία του ο αείμνηστος Χρίστος Τσολάκης, φωτισμένος πρωτεργάτης της γλωσσικής μας  παιδείας. Οι διδαχές του για τη γλώσσα και την παιδεία, θέματα  για τα οποία μάχονταν με πάθος και εντιμότητα σε όλη του τη ζωή του,  αποτέλεσαν κίνητρο και έμπνευση για το σχεδιασμό των Αγώνων.

C:\Users\Konstantinos\Desktop\φωτο εφημ2\2015-04-02 Αγώνες ορθογραφίας\DSCN7585.JPG

Η ομάδα του 4ου Γυμνασίου Κατερίνης                                                                                                         που διοργάνωσε τους 5ους Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας

 

Οι μαθητές των σχολείων που συμμετείχαν στους 5ους Αγώνες  Γλώσσας και Ορθογραφίας καταθέτουν στους μαθητές-δημοσιογράφους «ΤΩΝ Μαθητικών ΝΕΩΝ» τις εμπειρίες τους από το διαγωνισμό  αλλά και προτάσεις  για την καλύτερη διοργάνωσή τους:

Οι μαθητές του Γυμνασίου Κονταριώτισσαςδήλωσαν τα εξής:

«Αρχικά, η συμμετοχή μας στον διαγωνισμό ήταν μια υπέροχη εμπειρία και μας χάρισε τόσο όμορφες στιγμές συνεργασίας και συναγωνισμού όσο και την ευκαιρία να γνωρίσουμε και άλλα αξιέπαινα παιδιά της ηλικίας μας, αποκτώντας βέβαια και μερικές επιπλέον γνώσεις. Η ιδέα και η διοργάνωση του διαγωνισμού αποτελούν ένα από τα πιο σπουδαία έργα για την διατήρηση της ορθής ελληνικής γλώσσας. Επιπρόσθετα μέσα από μία εξαιρετικά δίκαιη και ευχάριστη διαδικασία ο μαθητής δοκιμάζει τις δυνάμεις του και ανταμείβεται για τους κόπους του.

Σαν διαγωνιζόμενη ομάδα ωστόσο, θεωρούμε πως θα μπορούσαν να γίνουν κάποιες αλλαγές σε θέματα διεξαγωγής του διαγωνιστικού μέρους και των μετέπειτα ενεργειών, όπως της εκδήλωσης για την ανακοίνωση του τελικού αποτελέσματος. Πιο αναλυτικά, πιστεύουμε ότι είναι απαραίτητο να αφιερωθεί ένα χρονικό διάστημα ώστε να λάβουν οι μαθητές τις κατάλληλες οδηγίες σχετικά με το διαγωνιστικό κομμάτι. Επίσης, είναι ιδιαίτερα σημαντικό να επιτρέπεται ένας συγκεκριμένος αριθμός διευκρινίσεων σε κάθε ομάδα. Για παράδειγμα μπορεί να σημειωθούν βασικές απορίες είτε στην εκφώνηση των ασκήσεων είτε και στο περιεχόμενό τους. Παράλληλα θα επιθυμούσαμε τα θέματα να είναι πιο σαφή και προσεγμένα στα τυπογραφικά λάθη. Για να  εκπληρωθούν πιο εύκολα τα παραπάνω θα ήταν χρήσιμη η παρουσία δύο επιτηρητών, έναν για κάθε ομάδα. Εξίσου χρήσιμη είναι και η παρουσία περισσότερων φύλλων εργασίας, ένα για κάθε μαθητή αντίστοιχα, διότι ήταν αρκετά δύσκολη η χρήση ενός μονάχα πρόχειρου. Ταυτόχρονα, εφόσον ο σκοπός της εκδήλωσης που ακολουθεί είναι κατά κύριο λόγο η ανακοίνωση των αποτελεσμάτων του διαγωνισμού και η απονομή των σχετικών επαίνων, θα ήταν προτιμότερο οι ομιλίες να είναι συντομότερες και άμεσα συνδεδεμένες με το θέμα της συγκέντρωσης. Τέλος, προτείνουμε το κάθε σχολείο να γνωρίζει την τελική του θέση ή τουλάχιστον το τελικό βαθμολογικό αποτέλεσμα επειδή  οι περισσότεροι διαγωνιζόμενοι το επιθυμούν. Ευχαριστούμε θερμά το 4ο Γυμνάσιο Κατερίνης για την άριστη φιλοξενία του»

 

Η μαθήτρια Κατερίνα  Σπανούλη του Γυμνασίου Κάτω Μηλιάς ανέφερε:

 

«Τα οφέλη που αποκόμισα από τη συμμετοχή μου στο διαγωνισμό είναι πολλά και σημαντικά για εμένα. Εκτός από την εμπειρία που απέκτησα,  γνώρισα από πιο κοντά την ελληνική γλώσσα. Η συμμετοχή μου στο διαγωνισμό με βοήθησε να βελτιωθώ στην ορθογραφία και να μάθω ή να θυμηθώ διάφορους κανόνες γραμματικής τους οποίους δε γνώριζα ή δε θυμόμουν αντίστοιχα. Τέλος, κατάφερα να εμπλουτίσω το λεξιλόγιο μου με λέξεις και εκφράσεις των οποίων δε γνώριζα την σημασία τους.

Πιστεύω ότι η διοργάνωση του διαγωνισμού προσφέρει σε όλους τους μαθητές που συμμετείχαν  νέες εμπειρίες και γνώσεις για τη μητρική μας γλώσσα. Επίσης, το γεγονός ότι η συμμετοχή στο διαγωνισμό είναι ομαδική, δίνει  σε εμάς τα παιδιά ένα ακόμη σημαντικό όφελος: τους φίλους. Τα πέντε άτομα της ομάδας για να πετύχουν το στόχο τους, ο οποίος είναι η νίκη, συνεργάζονται μεταξύ τους γνωρίζοντας έτσι ο ένας τον άλλον. Τέλος, η τελική φάση του διαγωνισμού κορυφώνει την αγωνία όλων των μαθητών, αφού πραγματοποιείται μπροστά στο κοινό, δίνοντας στο διαγωνισμό ακόμη πιο πολύ ενδιαφέρον.Δε νομίζω ότι πρέπει να αλλάξει κάτι στο διαγωνισμό. Είμαι ευχαριστημένη και θα ήθελα, με μεγάλη μου χαρά, να λάβω μέρος στους επόμενους Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας».

 

Οι  μαθητές του Γυμνασίου Λιτοχώρου είπαν για το διαγωνισμό τα εξής: 

 

            «Σε κάθε διαγωνισμό τονίζεται πως η συμμετοχή έχει σημασία και πραγματικά πιστεύουμε πως ισχύει. Από τη συμμετοχή μας στο συγκεκριμένο διαγωνισμό συλλέξαμε μία νέα εμπειρία. Ο διαγωνισμός αποτέλεσε αφορμή για να εξερευνήσουμε διάφορες πτυχές τις ελληνικής γλώσσας κερδίζοντας χρήσιμες γνώσεις. Γνωρίσαμε συνομήλικους μας, ξεφύγαμε από τα όρια του σχολείου μας βλέποντας  ικανούς μαθητές και από άλλα σχολεία. Σαφώς κάτι το οποίο θεωρούμε ιδιαίτερα σημαντικό  είναι ότι συνεργαστήκαμε μεταξύ μας,ενώ μας διακατείχε ομαδικό πνεύμα.Νιώσαμε πως είναι να δουλεύουμε όλοι μαζί για κάτι έχοντας κοινό σκοπό. Συμπεραίνουμε πως ο διαγωνισμός δεν συνέβαλε απλά στο να αποκομίσουμε νέες γνώσεις αλλά και στο να διευρύνουμε τους ορίζοντες μας γενικότερα.

            Σχετικά με τη φιλοσοφία και τη διοργάνωση του διαγωνισμού πιστεύουμε ότι

προασπίζεται απόλυτα το πνεύμα της ευγενούς άμιλλας. Επίσης συντελεί σημαντικά σε μια ευρύτερη αξιολόγηση της ομάδας αλλά και προσωπική του μαθητή έξω από τα στενά όρια της σχολικής του κοινότητας. Αναφορικά με τη διοργάνωση του διαγωνισμού από πλευράς υποδομής θεωρούμε ότι ήταν ό,τι καλύτερο μπορεί να προσφέρει ο νομός μας. Θεωρούμε καλό να γίνονται τέτοιες διοργανώσεις, γιατί ενισχύεται η ομαδικότητα αλλά και η μάθηση επίσης. 

 Πιστεύουμε ακόμη  πως στην διοργάνωση του διαγωνισμού δεν θα έπρεπε να αλλάξει τίποτα. Ίσως θα μπορούσε να επεκταθεί σε πανελλήνια εμβέλεια ο διαγωνισμός.  Φυσικά αναφορικά με τη φιλοσοφία του διαγωνισμού θα μπορούσε να δοθεί περισσότερη έμφαση και σε ατομικό επίπεδο μαθητή».

 

 

 

 

Από  τους  Τελικούς  5ους Αγώνες Γλώσσας και Ορθογραφίας…

 

C:\Users\Konstantinos\Desktop\εφημεριδα 2014-15\φωτο εφημ2\2015-04-02 Αγώνες ορθογραφίας\IMG_3453.JPG

 

 

C:\Users\Konstantinos\Desktop\εφημεριδα 2014-15\φωτο εφημ2\2015-04-02 Αγώνες ορθογραφίας\IMG_3455.JPG

 

 

C:\Users\Konstantinos\Desktop\εφημεριδα 2014-15\φωτο εφημ2\2015-04-02 Αγώνες ορθογραφίας\IMG_3446.JPG

 

C:\Users\Konstantinos\Desktop\εφημεριδα 2014-15\φωτο εφημ2\2015-04-02 Αγώνες ορθογραφίας\IMG_3439.JPG